MAQASID AL-SYARIAH
POLITEKNIK
SULTAN HAJI AHMAD SHAH
JABATAN PERDAGANGAN
SULTAN HAJI AHMAD SHAH
JABATAN PERDAGANGAN
DUA2022
PENGURUSAN DALAM ISLAM
PENGURUSAN DALAM ISLAM
TAJUK: MAQASID AL-SYARIAH: TUJUAN DAN PERANANNYA DALAM MEMBINA KECEMERLANGAN UMAT ISLAM.
NAMA & NO. PENDAFTARAN:
1) NURUL AFZAN BINTI AHMAD ALI (02DAT18F1075)
2) NOR SYAHADA BINTI SUHAIZATULAKMAM@SULAIMAN (02DAT18F1108)
3) NUR IZZATIE BINTI RAZAKI (02DAT18F1065)
4) FATIN HANANI BINTI AB TAJUL ZAINAL (02DAT18F1055)
1) NURUL AFZAN BINTI AHMAD ALI (02DAT18F1075)
2) NOR SYAHADA BINTI SUHAIZATULAKMAM@SULAIMAN (02DAT18F1108)
3) NUR IZZATIE BINTI RAZAKI (02DAT18F1065)
4) FATIN HANANI BINTI AB TAJUL ZAINAL (02DAT18F1055)
5) HANIENAH HUSNA BINTI MOHD IQBAL (02DAT18F1040)
NAMA PENSYARAH: PUAN WAN RUSWANI BINTI WAN ABDULLAH
PENGENALAN
- Sebuah organisasi perlu mempunyai matlamat atau objektif pengurusan yang tersendiri.
- Objektif pengurusan merupakan sesuatu yang sangat penting kerana menggariskan hala tuju yang akan dicapai oleh organisasi
- Maqasid berasal daripada perkataan “maqsud” atau “maqsad” yang membawa erti kehendak dan matlamat
Maqasid
atau tujuan Al-Syariah bermaksud tujuan, natijah atau maksud yang dikehendaki
oleh syarak.
‘Maqasid’
didefinisikan sebagai mewujudkan kebaikan (maslahah) dan menolak keburukan
serta menghilangkan kemudaratan (mafsadah).
(Ahmad Wifaq, 2012 )
Kesemua hukum syariat yang ditentukan
oleh Allah SWT demi kebaikan para hamba-Nya sama ada disegerakan atau
ditangguhkan.
‘’Disegerakan” bermaksud kebaikan segera
termasuklah kebaikan di dunia dan segala nikmat yang dikecapi.
”Ditangguhkan” bermaksud
kebaikan di akhirat iaitu mendapat syurga yang kekal abadi dan dijauhkan dari
azab neraka. Hukum syarak adalah hanya suatu ‘medium’ untuk mencapai tujuan
tersebut (disegerakan/ditangguhkan).
Segala perkara yang disyarakkan pasti ada
kebaikan untuk dicapai atau kemudaratan yang ingin dijauhi. ( Allal al-Fasi, 2011)
Tujuan utama hukum syarak diturunkan
ialah mencapai segala bentuk kebaikan dan menolak segala bentuk keburukan atau
kemudaratan.
Setiap hujah ataupun dakwaan yang
melibatkan kebaikan dan kemudaratan perlu disokong dengan dalil al-Quran atau
al-Sunnah bagi membuktikan kebenaran atau kepalsuannya.
MATLAMAT UMUM SYARIAH (MAQASID SYARIAH)
Menurut konteks
pengurusan Islam, objektif umum sesebuah organisasi seharusnya tidak lari dari
matlamat umu syariah Islamiyah. Menurut Imam Syartibi dan Al-Ghazali matlamat
umum syariah merangkumi 5 komponen maqasid yang sangat mustahak iaitu
keselamatan akal, agama, harta, jiwa atau nyawa dan keturunan yang setiap
perundangan hukum itu mestilah bertujuan melindungi atau memelihara kepentingan
akal, agama, hata, nyawa dan nasab atau keturunan umat manusia. Maqasid Syariah
secara umumnya ialah 5 prinsip yang asas yang berikut:
1. Menjaga Keselamatan Agama
Agama memisah kualiti sebenar seorang muslim dan amat berkait rapat dengan aspek akidah. Dalam konteks organisasi, aspek keagamaan perlu dititikberatkan. Kegiatan yang dilaksanakan hendaklah dijaga agar tidak bercanggah dengan ajaran yang berteraskan fahaman tauhid serta tidak menggugat akidah yang dianuti seseorang.
2. Menjaga Keselamatan Jiwa (Nyawa)
Salah satu tujuan atau Maqasid Syariah ialah menjaga dan memelihara jiwa serta tubuh badan manusia. Hal ini mewajibkan seseorang memelihara nyawanya dan nyawa orang lain sejajar dengan firman Allah SWT iaitu:
1. Menjaga Keselamatan Agama
Agama memisah kualiti sebenar seorang muslim dan amat berkait rapat dengan aspek akidah. Dalam konteks organisasi, aspek keagamaan perlu dititikberatkan. Kegiatan yang dilaksanakan hendaklah dijaga agar tidak bercanggah dengan ajaran yang berteraskan fahaman tauhid serta tidak menggugat akidah yang dianuti seseorang.
2. Menjaga Keselamatan Jiwa (Nyawa)
Salah satu tujuan atau Maqasid Syariah ialah menjaga dan memelihara jiwa serta tubuh badan manusia. Hal ini mewajibkan seseorang memelihara nyawanya dan nyawa orang lain sejajar dengan firman Allah SWT iaitu:
مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا
عَلَىٰ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ أَنَّهُۥ مَن قَتَلَ نَفْسًۢا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ
فِى ٱلْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ ٱلنَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَآ
أَحْيَا ٱلنَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِٱلْبَيِّنَٰتِ ثُمَّ
إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَٰلِكَ فِى ٱلْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ
"
Dengan sebab (kisah pembunuh kejam) yang demikian itu, kami tetapkan atas Bani
Israel, bahawasanya sesiapa yang membunuh seorang manusia dengan tiada alasan
yang membolehkan membunuh orang itu, atau (kerana) melakukan kerosakkan di muka
bumi, maka dia seolah-olah membunuh manusia semuanya, dan sesiapa yang menjaga
keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia menjaga keselamatan
hidup manusia semuanya. "
(Surah Al-Maidah 5:32)
3. Menjaga keselamatan akal
nasib dengan batang-batang anak panah adalah(semuanya) kotor(keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu,
hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.”
4. Menjaga keselamatan maruah dan keturunan.
dan satu jalan jahat( membawa kerosakkan)”
5. Menjaga keselamatan harta.
tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan,(juga sebagai)
suatu hukuman pencegah dari Allah SWT dan (ingatlah) Allah SWT maha kuasa lagi maha bijaksana “
PERANAN MAQASID AL-SYARIAH
Amidi:-
Dr Jamal al-Din ‘Atiyah mengemukakan sudut pandang yang agak berbeza. Beliau
menyarankan,
dari lima objektif unggul syariah kepada empat ranah kehidupan
manusia iaitu individu, keluarga, umat dan
kemanusiaan sejagat. Terdapat tujuh
objektif dari sudut keumatan dan kemanusiaan iaitu:
1. Memastikan wujudnya umat secara nyata
dengan esensi hakikinya, dan ciri-ciri khasnya.
2. Objektif pencapaian keamanan,
keselamatan dan kedamaian
3. Objektif penegakan keadilan
4. Objektif pemeliharaan agama dan
akhlak
5. Objektif kerjasama dan saling bantu
6. Objektif memelihara kewarasan akal
dan membangun budaya ilmu
7. Objektif pengimarahan bumi dan
pemeliharaan harta rakyat
Dari
pandangan beliau, masyarakat Islam seharusnya mampu bekerjasama dengan setiap
lapisan
masyarakat bagi mencapai hasrat pensyariatan Islam. Ia hanya boleh
direalisasi menerusi hubungan
sihat sesama anggota masyarakat.
KEPENTINGAN MAQASID AL-SYARIAH
Antara
kepentingan maqasid syariah ini adalah untuk memaknakan dan menghidupkan
amalan.
Contohnya orang yang wajib berzakat,
jika dia tidak faham tujuan dan faedah amalan tersebut, besar
kemungkinan dia
akan mengelak.
Kepentingan lain adalah untuk mendapat
kefahaman yang benar. Adalah penting untuk memahami maksud,
intipati serta
tujuan hukum-hakam fiqah.
RUMUSAN
Pengambilkiraan
tentang Maqasid Syariah dalam berinteraksi dengan perkembangan akhlak seseorang
muslim adalah sesuatu yang
sangat penting perlu kita menitik beratkan.
Pemantapan akhlak Muslim juga tertumpu
kepada kaitan dengan persoalan akidah, ibadah dan juga tingkah
laku seseorang
muslim.
Hal ini bertujuan untuk menjaga agama,
nyawa, akal, dan juga keturunan.
Kesepaduan dan keseimbangan sistem Islam
ini bukan sahaja dalam aspek hukum- hakam bahkan juga
dalam segala ciptaan
Allah termasuk penciptaan langit dan bumi serta peredaran bulan bintang dan
matahari.
Semuanya bersifat sepadu dan seimbang.
Seimbang bermaksud sama berat atau tidak
berat sebelah. Keseimbangan juga dapat dilihat dari sudut rohani
dan jasmani,
juga dunia serta akhirat. Hal ini sama seperti di dalam aspek peraturan dan
undang-undang.
la tidak mengatur kehidupan masyarakat dengan kekuatan undang-undang
semata-mata dan juga tidak membiarkan
ia disusun mengikut pemikiran individu
sahaja. Sebaliknya Islam menggabungkan antara kedua-duanya iaitu individu
yang
cintakan keharmonian dan juga undang-undang yang menjamin hak setiap orang
supaya tidak dizalimi.
Islam juga menjamin keseimbangan antara
kepentingan individu dan juga masyarakat supaya tidak ada satu hak pun
yang
teraniaya di antara kedua-duanya. Segala prinsip dan dasar syariah Islam yang
telah ditentukan oleh Allah s.w.t.
adalah bersifat tetap dan tidak boleh serta
tidak akan berubah disebabkan oleh desakan mana-mana individu.
Syariah
Islam merupakan satu dokumen perundangan yang lengkap, adil, menyeluruh dan
merangkumi seluruh aspek
yang bersangkutan dengan kepentingan manusia. Syariah
Islam yang bercirikan rabbani ini sudah semestinya akan
dapat menegakkan
keadilan dalam sebarang pertikaian di antara sesama manusia di samping ianya
sudah pasti dapat
mengimbangi seluruh keperluan dan kepentingan manusia.
Kepatuhan dan ketaatan kepada syariah Islam sudah tentu
akan membawa kehidupan
manusia kepada kebahagiaan yang bukan sahaja di dunia bahkan akan berpanjangan
di alam
akhirat jua.
LAMPIRAN
RUJUKAN
|
Comments
Post a Comment